Koordynator – nowa funkcja w POZ
Zgodnie z nowymi regulacjami, od 1 października 2021 roku poradnie Podstawowej Opieki Zdrowotnej powinny wyznaczyć koordynatora, który wesprze pacjentów POZ w procesie leczenia. Docelowo koordynator będzie dbał o lepszą komunikację na linii lekarz – pacjent, informował szczegółowo o kolejnych etapach leczenia, nie tylko w ramach POZ, oraz wspomagał organizację leczenia w szczególności pacjentów z chorobami przewlekłymi.
I etap – profilaktyka
Zmiany w organizacji pracy POZ, które wzmacniają rolę POZ w opiece nad pacjentem, będą wprowadzane stopniowo. W I etapie – od 1 października – koordynator ma skupić się na działaniach profilaktycznych.Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie programów zarządzania chorobą, czyli opieki koordynowanej dla pacjentów chorych przewlekle. Od 1 stycznia 2022 roku sukcesywnie do programu będą włączane kolejne schorzenia i choroby: nadciśnienie, cukrzyca, zaburzenia rytmu serca, niewydolność serca, choroby tarczycy.
Opieka koordynowana – korzyści dla pacjentów
- Dostęp do koordynatora, który planuje i monitoruje przebieg diagnostyki oraz terapii, co ważne przypomina także o nadchodzących wizytach,
- Zapewnienie planu leczenia, czyli kontynuacji leczenia także poza POZ,
- Wzrost zaufania do POZ oraz do personelu medycznego i niemedycznego swojej poradni,
- Sprawniejszy przepływ informacji m.in. o stanie pacjenta i wynikach jego badań między lekarzem rodzinnym a lekarzami innych specjalności.
Opieka koordynowana – korzyści dla poradni POZ (na podstawie wyników pilotażowego projektu POZ PLUS)
- Poprawa i usprawnienie organizacji pracy,
- Pozyskanie nowych pacjentów,
- Lepsze przygotowanie placówki do procesu akredytacji.